Istav Talks s projektovou kanceláriou Enelo

Blog

Ladislav, vy ste začali projektovať zhruba pred 13 rokmi a v roku 2009 ste sa začali venovať technológii pasívnych domov. Pred dvoma rokmi ste založili spoločnosť Enelo, projektovú kanceláriu a ako ste vraveli, tak so svojimi kolegami s obrubou hovoríte, že sa snažíte zhmotňovať vízie Vašich klientov, čo to vlastne znamená?

Presne tak, snažíme sa nájsť myšlienku klienta, ktorá je schovaná vo vnútri jeho hlavy, spojiť ju s našimi myšlienkami a vytvoriť z toho najprv papierový model a potom hmotný dom, v ktorom klient dožije možno celý svoj život, napríklad ako je tento.

Vy sa venujete aj poradenství v oblasti nízkoenergetických domov…

Áno, poskytujeme poradenstvo nielen pre našich investorov, ale aj pre projektantov v okolí alebo pre spriatelené projektové kancelárie. Hlavne v oblasti nízkoenergetických a pasívnych domov, ale tiež v oblasti získavania dotácií zo štátneho fondu životného prostredia alebo z programu IROP.

Ako sa podľa Vás premenil trh v oblasti výstavby pasívnych domov za uplynulé roky?

Určite sa zlepšili znalosti investorov a projektantov. Samozrejme na to reagujú aj dodávateľské firmy a stavebné firmy sa zlepšujú v tejto oblasti, musím povedať. To je asi také to hlavné. Slovo pasívny už nemá negatívny punc, ako malo niekedy na začiatku, okolo roku 2008-2009, kedy tieto domy u nás začínali plávať na povrch a skôr naopak, je to značkou akejsi kvality stavby. A povedal by som, že tie technológie z pasívnych domov razia ten trend a vlastne sa potom spätne premietajú do bežných stavieb, bežných domov, ktoré poznáme už od nepamäti.

Ako sa tomuto trendu prispôsobili výrobcovia stavebných materiálov?

Myslím si, že v poslednej dobe sú veľmi aktívni. Snažia sa tvoriť nové produkty, kombinujú rôzne varianty a posúvajú vývoj, rovnako ako my projektanti, stále ďalej a ďalej, takže to je určite pozitívne. Bohužiaľ, na nás to kladie veľké nároky, neustále si zisťovať nové a nové informácie. Našťastie máme internet, takže ich môžeme sledovať pomerne rýchlo a aktuálne. Pred 30 rokmi neviem, ako by takýto proces mohol fungovať.

Vy sa predsa stretávate s dodávateľmi na úrovni obchodného zastúpenia, u Vás v projektových kanceláriách…

To si myslím, že je dobrý počin zo strany výrobcov materiálov, pretože títo obchodní zástupcovia nám môžu poskytnúť dôležité a nové informácie, ktoré my nestihneme zaregistrovať. Na internete predsa len nemôžeme sedieť denne a zisťovať, čo je nové. Dokonca nám niekedy povedia novinky, ktoré sa objavia až budúci rok a to je perfektná vec. Ale apeloval by som, u niektorých výrobcov materiálov alebo dodávateľov, aby tí ich obchodní zástupcovia boli technickejší, erudovanejší v tejto oblasti. A možno tiež, aby bola menšia fluktuácia zamestnancov, ktorí s nami komunikujú.

Takže Vám vyhovuje stabilnejšia spolupráca?

Presne tak, keď toho človeka vidím počas 5-tich rokov 2-3x do roka, tak je to pre mňa jednoduchšia, než každého polroka meniť telefónne číslo vo svojom zozname.

A čo v prípade, keď Vás navštívi obchodný zástupca výrobcu, ktorý nie je tak známy na trhu a chcel by sa uchádzať o spoluprácu s Vami, ako k tomu pristupujete?

Väčšinou takým ľuďom dávam priestor a čakám, či ma osloví niečím, čo na trhu nie je alebo niečím zaujímavejším, čím vlastne dokáže uhrať pre seba kus toho trhu, ktorý už je zaplnený a ja dokážem ten jeho produkt ponuknut mojim investorom. V podstate aj jeho investorom. Na základe pridanej hodnoty, ktorú ponúka.

Je niečo, čo by ste z Vašej strany, ako projektant, doporučili výrobcom stavebných materiálov?

V tejto chvíli mi napadá jedna konkrétna vec. Keď napríklad premenujú svoj produkt alebo vytvoria nejaký nový a nejaký iný vlastne zaniká v tej ich škále produktov, tak aby ho ešte nejakú chvíľu nechali dobehnúť. Či už v prospektoch, tak vlastne vo výrobe, aby sa nestalo, že my neprojektujeme dom, ktorý sa reálne realizuje 2-3 roky, ale ten produkt, ktorý sme tam naprojektovali, už neexistuje. Toto je konkrétna vec, ktorá by nám, projektantom, z ich strany určite pomohla.

 

 

Sledujte Istav Talks tiež na našom Youtube kanáli.

Istav Media, s.r.o.
05.12.2018

Chcete viac informácií?

Zadajte svoje údaje a radi sa vám ozveme do nasledujúceho pracovného dňa.

Podporujeme: